Team Norway
»
Programvare
»
Operativsystemer
»
Trenger noe tips til Ubuntu config.
Rank: Advanced Member
Groups: Registered
|
La inn ubuntu 8.4 i dag på et par bærbare maskiner, men ser at de kjører på halv fart...(sier allefall cpu monitor). Så åssen får jeg saken til å "ta`n helt ut" ?
|
|
|
|
|
|
|
Hei aztylen, which arch do you drive in (x86, x86_64), number of cores and what does 'top' say?
|
|
|
|
|
|
|
Hi. using x86 release, and then looking at top it says it running on 99-100%. so guess the virtual prossesor interface is wrong then it says it running on 1ghz insted of 2ghz.
|
|
|
|
|
|
Groups: Registered, TeamNorwayMember Joined: 4/1/2006(UTC) Posts: 455  Location: Frøya Thanks: 3 times Was thanked: 2 time(s) in 1 post(s)
|
Quote:La inn ubuntu 8.4 i dag på et par bærbare maskiner, men ser at de kjører på halv fart...(sier allefall cpu monitor). Så åssen får jeg saken til å "ta`n helt ut" ? Tipper du har fått en eller annen form for klokkestyring (speed stepping) på prosessorene. Har kun kjørt 8.04 på en stasjonær, og har ikke sett på hva de gjør på laptoper med mht til dette. Du har iallefall et tips til hva du kan se på nå [:)] .R
|
|
|
|
|
|
|
Ser ut som den går i noe slikt sparemodus (viser allefall det på "cpumeter") men bruker jeg top så kjører den 100%. Ser ut til å funke greit egentlig. Kjører alt jeg trenger av programmer på ubuntu nå på laptopen inklusive windows programmer [:D]
|
|
|
|
|
|
Groups: Registered, TeamNorwayMember Joined: 2/2/2008(UTC) Posts: 61  Location: Trondheim Thanks: 5 times Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
|
Quote:Ser ut som den går i noe slikt sparemodus (viser allefall det på "cpumeter") men bruker jeg top så kjører den 100%. Ser ut til å funke greit egentlig. Kjører alt jeg trenger av programmer på ubuntu nå på laptopen inklusive windows programmer [:D] Akkurat det samme skjedde med meg på Ubuntu 7.10 på hjemmemaskinen min. Den ville aldri steppe prosessoren opp over 1600MHz (den skal opp til 2.1GHz). Lette mye rundt på forums, og prøvde en hel del løsninger, men intet hjalp. Det virker som det er flere som har dette problemet. Jeg har på følelsen at det er hovedkortet mitt sin feil (Abit AB9 Pro), eller inkompatibilitet mot mitt HK i sparemodus-kontrollen i kjerna.
|
|
|
|
|
|
Rank: Member
|
Quote:La inn ubuntu 8.4 i dag på et par bærbare maskiner, men ser at de kjører på halv fart...(sier allefall cpu monitor). Så åssen får jeg saken til å "ta`n helt ut" ? Et lite forslag, basert på hva jeg har lest i forumene og erfart på bærbare selv. 1.) Enable Hardy-Proposed i pakkelista eller Synaptic. 2.) sudo aptitude update 3.) sudo aptitude install linux-backports-modules-hardy 4.) Reboot. Forklaringer er desverrre teit: Kernel deveoper teamet "upstream" har for tiden en bug i kernel som gjelder enkelte chipset for laptoper. De klarer å steppe ned hastigheten for å spare strøm, men klarer ikke steppe hastigheten opp når man trenger mer ytelse. Problemet er løst for de fleste chipset som var rammet (kanskje alle, jeg er ikke sikker?) "lokalt" av Ubuntu-utviklerne. Fiksen fra dem ligger i backports. Jeg drepte en Thinkpad ved å la BOINC få 100% av CPUen. Så kan hende det vil lønne seg å følge med temperaturer i laptopen din framover. Ingmar
|
|
|
|
|
|
Groups: Registered, TeamNorwayMember Joined: 6/19/2007(UTC) Posts: 176  Location: Oslo Thanks: 3 times
|
Quote:Jeg drepte en Thinkpad ved å la BOINC få 100% av CPUen. Så kan hende det vil lønne seg å følge med temperaturer i laptopen din framover. Uff da! hva slags thinkpad var det?
|
|
|
|
|
|
Groups: Registered, TeamNorwayMember Joined: 2/2/2008(UTC) Posts: 61  Location: Trondheim Thanks: 5 times Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
|
[quote]La inn ubuntu 8.4 i dag på et par bæ Code:rbare maskiner, men ser at de kjører på halv fart...(sier allefall cpu monitor). Så åssen får jeg saken til å "ta`n helt ut" ?[/quote] Du kan f.eks slå av powernowd midlertidig, men da blir det ingen strømstyring what so ever: [code]/etc/init.d/powernowd stop Eller permanent: Code:update-rc.d -f powernowd remove Det kan godt hende man kan konfigurere powernowd til å være litt mere fornuftig, men det har jeg ikke undersøkt.
|
|
|
|
|
|
Rank: Member
|
Quote:Quote:Jeg drepte en Thinkpad ved å la BOINC få 100% av CPUen. Så kan hende det vil lønne seg å følge med temperaturer i laptopen din framover. Uff da! hva slags thinkpad var det? IBM T41 Var en veldig kjekk maskin som jeg var godt fornøyd med lenge.
|
|
|
|
|
|
Team Norway
»
Programvare
»
Operativsystemer
»
Trenger noe tips til Ubuntu config.
Forum Jump
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.