logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

2 Pages12>
Den store VMware og Dimes tråden
Ungelovende
#1 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Ungelovende

Rank: Advanced Member

Groups: Registered, TeamNorwayMember
Man

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
VMware & Dimes guide v0.01 Dette er i all hovedsak klipp og lim fra DIMES tråden. Kom med forbedringstips så oppdaterer jeg denne posten! DIMES er et DC-prosjekt som forsker på oppbygning og utvikling av internet. Dette gjøres ved at man laster ned et program som kjører ping og tracert ut i den vide verden. Klienten bruker tilnærmet null ressurser, og derfor kan/bør den kjøres samtidig med alt av Boinc, F@H, D²OL osv. Det eneste som kreves, er en nettlinje og Java installert. Klienten finnes til win, linux og mac som kan lastes ned her. http://www.netdimes.org/new/?q=node/10 Dessverre er det slik at klienten bare kan installeres én gang pr maskin. Prosjektet har også lagt inn en sperre i programmet slik at det sendes maks én ping/tracert hvert 15. sekund. Dette betyr at maks score pr time er 240 pr maskin. Man kan omgå begrensingen ved å kjøre VMware. Man bruker VMware til å simulere en ny maskin. Dette betyr at man trenger en .iso fil av ett eller annet OS for å installere i den simulerte maskinen. Her er Wikipedias generelle omtale om VMware En av våre konkurrenter har skrevet en guide her for hvordan man installerer DIMES/Linux på VMware Last ned siste versjon av Damn small linux her: ftp://ibiblio.org/pub/Linux/distributions/damnsmall/current/ Linuxversjonen av Dimes krever versjon 1.4 eller 1.5 av Java. Java versjon 1.4.2.15 kan lastes ned her:http://java.sun.com/products/archive/j2se/1.4.2_15/index.html Sett av 60-80 MB minne til klienten. Dette er mer enn nok hvis du skrur av VMware støtte for lyd, usb, cdrom, diskettstasjon etc - mao alt annet enn HD og nettkort - det sparer en mye minne på. I tillegg kjør OSet med så lav oppløsning og så få farger som mulig. Tips fra bzm om gratis VMware server: Installer VMware server istedet for VMware player. Dette gir deg blant annet mulighet til å lage simulerte maskiner i VMware istedet for med VMXWizard-betaen. Denne kan lastes ned her: http://www.vmware.com/download/server/ Du må registrere deg for å få produktkey, men dette koster ingenting. Ekstra bonus med VMware Server er at du kan bruke konsoll-applikasjonen til å koble til både lokal maskin og andre maskiner over nettverket. Du kan altså sitte på den PCen du vanligvis bruker og få opp desktopen på "dimes-klientene" dine (Forutsatt at du installerer Server-utgaven på alle) Hvordan installere VMware-server på Ubuntu Tips fra bzm for å rydde opp søppelfiler: DIMES-klienten er ikke helt stueren når det gjelder å rydde opp etter seg, så den legger igjen en gazillion små tmp-filer når du har kjørt den noen måneder. Katalogene er: Agent\Classes\Base\Incoming Agent\Classes\Base\Incoming\Keepalive og til en viss grad: Agent\Classes\Base\Outgoing\log Agent\Classes\Base\Outgoing\results Tips fra tz for å øke produksjonen på DIMES: Det er sikkert omtala før, men ein god ting tåler å bli gjenteke , så her er oppskrifta på å nedjustere tida mellom kvart søk som DIMES gjer: 1.Når du er innlogga på ein DIMES-klient, så gå til den øverste linja og velg <agent>. 2.Velg så <properties> på pop-opp menyen 3.Du får no opp eit bilde med generelle innstillingar og til venstre i dette bilde får du 4 bokser som du kan velge, velg <Network> 4. På Network-bildet så går du til den midterste boksen (Rates) og justerer skalaen som er kalla <Delay Between Measurements(sec)> ned til 15 sec. (dra markøren heilt til venstre) 5. Trykk OK for å bekrefte
eraser
#2 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
eraser

Groups: Registered, Administrators, TeamNorwayMember
Man

Was thanked: 4 time(s) in 1 post(s)
Første posten kan jo inneholde hvordan du konfigurerer wmware til å kjøre dimes? [:)]
Ungelovende
#3 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Jeg hadde tenkt å ta en edit i morgen - tar en stund å samle alt vi har skrevet. Er vel på tide å lage en guide.
eraser
#4 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
eraser

Groups: Registered, Administrators, TeamNorwayMember
Man

Was thanked: 4 time(s) in 1 post(s)
Tenker meg det er mange nyttige tips i den store dimes tråden som kan samles ja [:)]
Ungelovende
#5 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Nå har jeg oppdatert førsteposten. Jeg har sikkert glemt mye, og den kan sikkert bli mye bedre. Nå er vi vel 6 som kjører VMware og DIMES. (aztylen, ehicks, Roald, tz, bzm og meg). Jeg har installert en del Damn Small Linux, og har opplevd et par problemer: 1. DIMES blir bare "borte" - og må restartes manuelt. 2. Prosessen "XVESA" tar en del CPU, i ekstemtilfellene opp mot 100% på en kjerne. Noen andre som har opplevd noe lignende?
Roald
#6 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Roald

Man

Quote:
Nå er vi vel 6 som kjører VMware og DIMES. (aztylen, ehicks, Roald, tz, bzm og meg).
Det visste jeg ikke [:(] Tell me more... Jeg må forresten prøve å få det til en dag [:D]
Ungelovende
#7 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Quote:
Nå er vi vel 6 som kjører VMware og DIMES. (aztylen, ehicks, Roald, tz, bzm og meg).
Det visste jeg ikke [:(] Tell me more... Jeg må forresten prøve å få det til en dag [:D]
oj - har så mange maskiner du ja [:">] Jeg tok det bare for gitt at du kjørte VMware når jeg så antall Dimes-klienter du kjører. Nå ble jeg imponert!
Roald
#8 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Roald

Man

En del gammalt ræl i drift... Nå har jeg forresten en på Vmware (2000 Prof) - så er jeg med i gjengen [:D]
Ungelovende
#9 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:03 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Jeg sliter litt med DSL og CPU bruk. Det er spesielt GUI som drar CPU (xvesa). Jeg tenkte at det burde være mulig å få kjørt med service uten GUI for å omgå problemet. ...men her kommer pølsefingrene fram i Linux.... Er det noen som har klart å legge inn DIMES som service i DSL? Kommandoen "make" ser blant annet ikke ut til å funke i DSL, så jeg klarer ikke å få installert servicen. Noen som har tips?
bzm
#10 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Kommandoen "make" ser blant annet ikke ut til å funke i DSL, så jeg klarer ikke å få installert servicen. Noen som har tips?
Se på scripts_linux/Makefile, så ser du hva make-kommandoen ville gjort [:)] "linuxService.sh" kjører "make service" som kjører "Classes/Base/bin_linux/Dimes start" (og dette er igjen et script som kjører wrapper-binærfilen) Output og feilmeldinger fra denne havner i "Classes/Base/Outgoing/log/wrapper.log" Har eksperimentert litt med diverse mini-distroer for å finne et enda bedre oppsett enn DSL, men ikke kommet helt i mål [:)]
bzm
#11 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Er det noen som har klart å legge inn DIMES som service i DSL?
Har du kommet noe videre, Ungelovende? [:)] Måtte jobbe denne helga, så har ikke kommet noe lenge selv.
Ungelovende
#12 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Nei - har ikke testa så mye i helga. Jeg har vel mest vært lat [:">]
bzm
#13 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Nei - har ikke testa så mye i helga. Jeg har vel mest vært lat [:">]
Hehe - det er en førsteklasses måte å tilbringe helga på [:D]
bzm
#14 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Tester DSL uten X-windows og DIMES som service nå [:)] Ser ut til å kjøre fint på 32MB minne. Mulig det går bra med enda mindre også. Eneste er at statsen er veldig ustabil. Vil gjerne se at den produserer like bra som windows-klientene før jeg guffer på med flere kloner.
Ungelovende
#15 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Quote:
Tester DSL uten X-windows og DIMES som service nå [:)] Ser ut til å kjøre fint på 32MB minne. Mulig det går bra med enda mindre også. Eneste er at statsen er veldig ustabil. Vil gjerne se at den produserer like bra som windows-klientene før jeg guffer på med flere kloner.
Jeg gleder meg til å høre fortsettelsen [:)] Min erfaring med for lite minne er at VMware begynner å swappe til disk - og ditto treg pc. Hvordan er CPU loaden uten X?
opyrt
#16 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
opyrt

Man

Quote:
Hvordan er CPU loaden uten X?
Jeg har lenge lekt med tanken å klaske sammen BusyBox og en eller annen distributed computing-applikasjon. Om Dimes funker uten X hadde dette vært spennende å forsøke. Hadde vært kult å laste OS + f.eks. Dimes fra en minnepenn (eller PXE) og så laste alt inn i minnet og ikke basere seg på disk i det hele tatt. Men kjenner jeg meg selv rett, så blir dette med tanken [;)]
bzm
#17 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Hvordan er CPU loaden uten X?
Med 10 klienter viser Task Manager mellom 1 og 3 % CPU-load på en quad-core. Ganske bra det, synes jeg. Hvordan ser det ut hos deg? [:)] Fikk forresten et problem med antall NAT-sesjoner gjennom brannmuren: Boksen klarer å holde styr på 10.000 sesjoner, og den gikk rett i taket pga. alle ping/traceroute-målingene fra DIMES. De aller fleste av disse får jo aldri svar, men brannmuren må holde på dem en stund i tilfelle det kommer et. Løsningen ble å skru ned ICMP timeout fra 180 til 30 sekunder. Dette kan kanskje være årsaken til at noen har fått problemer med å kjøre DIMES tidligere. Vil jo variere fra boks til boks hva som er grensene og hvordan den håndterer det hvis sesjonstabellen går full.
Ungelovende
#18 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Med 10 klienter viser Task Manager mellom 1 og 3 % CPU-load på en quad-core. Ganske bra det, synes jeg. Hvordan ser det ut hos deg? [:)]
Med X var jeg oppe i 25% på det værste. Jeg tror ikke VMware og DSL liker skjermkortet mitt fra ATI. Prosjektet ditt høres jo lovende ut [:)]
bzm
#19 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
bzm

Man

Quote:
Med X var jeg oppe i 25% på det værste. Jeg tror ikke VMware og DSL liker skjermkortet mitt fra ATI. Prosjektet ditt høres jo lovende ut [:)]
Når du først har klienten installert og kjører, er det ikke så mye som skal til for å kjøre uten X: 1. Redigere /boot/grub/menu.lst - Legg til "2" som boot-parameter. (runlevel for kommandolinje, 5 er default og starter X). Kopiere "DSL" til "DIMES" og legge paremeteren på den er kanskje greiest. 2. Fix Dimes-script, siden DSL sin "ps"-kommando ikke takler -p pid - Modifisert utgave vedlagt 3. Test at det virker med /path/til/DIMES/Classes/Base/bin_linux/Dimes console - Sjekk deretter med start/stop 4. Legg evt. til start-kommando i /opt/bootlocal.sh PATH=$PATH:/path/til/java /path/til/DIMES/Classes/Base/bin_linux/Dimes start 5. Reboot Optimaliseringer for å spare litt minne: - Rediger /etc/inittab og kommenter ut tty2,tty3 og tty4 - Rediger /etc/fstab og legg til noatime parameter på root-disken
Ungelovende
#20 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:34:04 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Når du først har klienten installert og kjører, er det ikke så mye som skal til for å kjøre uten X:
Takktakk. Jeg må teste det der [:D]
Users browsing this topic
Guest
2 Pages12>
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.