logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

Poem@home - nå med gpu!
Ungelovende
#1 Posted : Wednesday, December 28, 2011 7:20:32 PM(UTC)
Ungelovende

Rank: Advanced Member

Groups: Registered, TeamNorwayMember
Man

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Poem@home har sluppet gpu-apps for ati og nvidia. Linux støtter begge, mens windows foreløpig støtter ati.
For å få herligheten til å virke så må man installere siste boinc-beta. 7.0.3 virker her under win64 Det er også nødvendig med forholdsvis nye drivere. Jeg har valgt å la en kjerne stå ledig for å fôre GPU.

Det ser ut som appene kan optimaliseres en del. Mine kort ligger på 40-50% load. Dette er egentlig litt greit, da BF3 ikke lagger under spilling, og htpc'n ikke bråker så myeWhistle

Foreløpig credit-estimat:
Radeon 6970: 140k i døgnet
Radeon 5850: 93k i døgnet
Ungelovende
#2 Posted : Thursday, December 29, 2011 11:41:34 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Originally Posted by: Ungelovende Go to Quoted Post
Foreløpig credit-estimat:
Radeon 6970: 140k i døgnet
Radeon 5850: 93k i døgnet

Jeg mekka en app_info.xml og kjørte henholdsvis 4 og 2 apper pr kort. Scoren økte til ca 300k i døgnet or 6970 og 194k i døgnet for 5850!

Jeg ser også at det er problemer med å få nvidia til å virke under lunix. Det er sikkert fiksa i løpet av noen dager.
steinar
#3 Posted : Thursday, December 29, 2011 12:41:27 PM(UTC)
steinar

Man

Kan bekrefte at det fungerer med W7 32bit også med et 4770 kort Applause
Har du tenkt å ruge på denne XML fila Ungelovende ? Link pls ! Whistle
Ungelovende
#4 Posted : Thursday, December 29, 2011 12:51:30 PM(UTC)
Ungelovende

Man

Originally Posted by: steinar Go to Quoted Post
Har du tenkt å ruge på denne XML fila Ungelovende ? Link pls ! Whistle

Ruge?? Neida Angel

Quote:
<app_info>

<app>
<name>poemcl</name>
<user_friendly_name>Ungelovende er kul</user_friendly_name>
</app>

<file_info>
<name>poemcl_0.1_windows_intelx86__opencl_ati_100</name>
<executable/>
</file_info>

<app_version>
<app_name>poemcl</app_name>
<version_num>1</version_num>
<plan_class>opencl_ati_100</plan_class>
<avg_ncpus>0.5</avg_ncpus>
<max_ncpus>1.0</max_ncpus>
<flops>2.1e10</flops>
<coproc>
<type>ATI</type>
<count>0.5</count>
</coproc>
<cmdline></cmdline>
<file_ref>
<file_name>poemcl_0.1_windows_intelx86__opencl_ati_100</file_name>
<main_program/>
</file_ref>
</app_version>

</app_info>

Jeg la app_info.xml i denne mappen:
C:\ProgramData\BOINC\projects\boinc.fzk.de_poem
Start poem med gpu, og avslutt boinc før du kopierer inn .xml-fila. Deretter start på vanlig måte.

Dette oppsettet vil bruke 0,5 cpukjerner pr app og fyre 2 stk apper. For å starte flere apper endre <count>0.5</count> til <count>0.25</count> for 4 samtidige.
steinar
#5 Posted : Thursday, December 29, 2011 11:11:36 PM(UTC)
steinar

Man

Bra, der var xml fila klekket og klar for øvrigheta Drool
Litt brukerfeil her, men tips for å få det til; Start siste beta ver av Boinc klienten med siste ver av ATI drivere. Vent til det har blitt lastet ned en Poem WU som GPU har begynt å knaske på. Avslutt Boinc (stop running task blah blah), kopier over xml fila og start Boinc på nytt og du vil kjenne varmen brer seg i rommet BigGrin
waitingForTheMiracle
#6 Posted : Friday, December 30, 2011 2:57:27 PM(UTC)
waitingForTheMiracle

Rank: Member

Groups: Registered
Man

Jeg har slengt på en Radeon 6950: 38% GPU-last, rundt 50% av en CPU-kjerne og omlag 120k poeng i døgnet.

Prøver vel å tweake app_info etterhvert, takk for eksemplet.
steinar
#7 Posted : Monday, January 09, 2012 12:08:33 AM(UTC)
steinar

Man

Litt snodig score opplegg virker det som, slik som det er nå ihvertfall. Sånn score messig har det liten hensikt å tyne GPU, men mulig det er instillinger i den XML fila som kan fikse det. Testet på 2 forskjellige typer ATI kort der jeg også kjører DPAD samtidig, jeg bruker XML fila slik at 2 Poem WU kjøres. Med DPAD kjørende sammen med Poem så har jeg 30+ % last på GPU, uten DPAD ca 70 %. Med 70 % last GPU så kjøres WU på ca halve tiden vs 30+ % last, men score halveres Think . Kan vel bruke argumentet; Likt for alle, men blir feil uansett Confused
waitingForTheMiracle
#8 Posted : Monday, January 09, 2012 10:31:54 AM(UTC)
waitingForTheMiracle

Man

Det er en bieffekt av CreditNew, Boincs nye poengsystem: Det er basert på at man ikke kan stole på noen, hverken klienten som oppgir tidsforbruk eller de som driver prosjektet og sier hvor store oppgavene er Tongue.
Så den prøver å estimere begge deler samtidig: Kortet ditt ut fra hvor lang tid den tar på oppgaven, og størrelsen på oppgaven ut fra hvor lang tid den tar på kortet.
Når du da kjører en oppgave på halve tiden, regner den med at oppgaven var bare halvparten så stor. Men scoren skal justere seg automatisk når den får nok data, så det skal bli riktig i det lange løp. I teorien.

Det er en del misnøye på POEM-forumet, blant annet de som kjører CPU har fått redusert poengene med 90%.
Han som driver prosjektet vil gjerne ha CreditNew til å fungere, og er i diskusjon med utviklerne av CreditNew, men sa på forumet at hvis de ikke får det stabilt nok kan de gå over til en fast poengsum per WU.
Det har fungert greit her, får stabilt ~3000 per WU, men det kan ta et par-tre dager (eller noen dusin WU) før scoren stabiliserer seg når man endrer noe.

Hvis du vil eksperimentere, kan du prøve å justere <flops>...</flops>. Den brukes til å estimere hvor lang tid hver oppgave vil ta, vet ikke om den påvirker score. Flops er riktig når estimert tid i Boinc Manager er omtrent det samme som den tiden det faktisk tar.
(Jeg satte flops for høyt, Boinc estimerte at jeg ville bruke 10 sekunder per WU og lastet ned 500 av dem...)
waitingForTheMiracle
#9 Posted : Tuesday, January 17, 2012 6:28:42 PM(UTC)
waitingForTheMiracle

Man

Noen av dere kan være interessert i en beta-driver for Radeon, Catalyst 12.1a Preview.
Den gir hele 50% mer ytelse for Poem på en 6950 (og Win 7), tid for fire samtidige WU er redusert fra en time til under 40 min. Effekten varierer visst med kortserien, se kommentarer her.

CreditNew vil først kutte poengene per WU like mye som ytelsen øker, men scoren klatrer oppover i løpet et par dager. Jeg startet på ~3000/WU, datt til 1500/WU med ny driver, og er tilbake på 3000 igen to dager senere.

Så med den nye driveren (og fire oppgaver i slengen) klarer en Radeon 6950 nå 160 WU og 480k poeng om dagen. Det gir 95% GPU utilization og bruker litt over to CPU-kjerner.
Users browsing this topic
Guest
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.