logo
Welcome Guest! To enable all features please Login or Register.

Notification

Icon
Error

i7 vs. Quad??
Kristian_P
#1 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:29 AM(UTC)
Kristian_P

Rank: Advanced Member

Groups: Registered, TeamNorwayMember
Man

Er det noe vits å bytte ut quadene med i7??? Tjener man mye på det?? Er ytelses forskjellen stor?? P.s Snakker ikke om AMD det når det gjelder quad...
Ungelovende
#2 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:29 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Was thanked: 1 time(s) in 1 post(s)
Quote:
Er det noe vits å bytte ut quadene med i7??? Tjener man mye på det?? Er ytelses forskjellen stor??
Jeg ville ikke ha byttet ut quad med i7, jeg har mer tro på å kjøpe i7 i tillegg [;)] Generelt er i7 ganske dyrt å bygge, og de suger en del strøm. Det varierer fra prosjekt til prosjekt hvor effektivt HT er. Noe er det å hente, men om det er verdt å oppgradere for tror jeg ikke. Jeg har 2 stk i7, og angrer ikke på kjøpene. Værstinger er de ikke.
steinar
#3 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:29 AM(UTC)
steinar

Man

Kan egentlig bare si meg enig med Ungelovende her. Har 2 stk I7 selv. Hvis du vurderer å selge de du har, og får en bra pris, så er I5 et alternativ når det gjelder ytelse vs pris/effektforbruk. Ikke allverden å hente, men atskillig billigere enn I7. Selv sitter jeg på gjerdet å venter på nye 6 kjerner prosessorer fra Intel med krympet kjerne. Er redd for de kommer til å koste flesk, men får se det an [;)]
wodan
#4 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:29 AM(UTC)
wodan

Man

Hva med 6-kjernene til amd (opteron?), har noen erfaringer med disse? Først og fremst ytelse mot effektforbruk?
Kristian_P
#5 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:29 AM(UTC)
Kristian_P

Man

Venter nok til 6-kjernene til intel kommer jeg og da... Og snart kommer de nye korta til Nvidia... Så det blir nok innkjøp av skjermkort først.. Blir spennende å se hva de kan klarer i forhold til ATI korta..
berserk_Tux
#6 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:30 AM(UTC)
berserk_Tux

Man

Was thanked: 2 time(s) in 2 post(s)
Quote:
Venter nok til 6-kjernene til intel kommer jeg og da... Og snart kommer de nye korta til Nvidia... Så det blir nok innkjøp av skjermkort først.. Blir spennende å se hva de kan klarer i forhold til ATI korta..
Det blir det vanlige at Ati slär Nvidia ned i skoene.
steinar
#7 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:30 AM(UTC)
steinar

Man

Er ikke mange tester av de nye Nvidia kortene å finne, ikke som er så mye å stole 100% på ihvertfall [;)] . Både Intel og AMD er jo på banen med nye CPU'er i disse dager, noen har fått tak i disse, og ymse tester har blitt postet. Her er noen linker for de som vil "myse" på ymse som har blitt skrevet om disse. Movieman som er en aktiv poster MJ12 annonserer mye om de nye Intel CPU og HK fra EVGA, også shamino EVGA har en tråd : http://www.majestic12.co...um/viewtopic.php?t=3809 http://www.majestic12.co.uk/forum/viewtopic.php?t=3951 http://www.evga.com/foru...7370&mpage=1#207388 AMD har noe i ermet også : http://www.techpowerup.c...Opteron_Processors.html Uansett kommer det nok til å koste flesk til å begynne med [:D]
Ungelovende
#8 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:30 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Er ikke mange tester av de nye Nvidia kortene å finne, ikke som er så mye å stole 100% på ihvertfall [;)] .
ENIG! Hvem pokker bryr seg om FPS?? Her i huset har jeg ATI HD5790, 5850 og 4770 og GTX275. Jeg har faktisk ikke spilt kabal på de engang...
Roald
#9 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:30 AM(UTC)
Roald

Man

Quote:
Quote:
Er ikke mange tester av de nye Nvidia kortene å finne, ikke som er så mye å stole 100% på ihvertfall [;)] .
ENIG! Hvem pokker bryr seg om FPS?? Her i huset har jeg ATI HD5790, 5850 og 4770 og GTX275. Jeg har faktisk ikke spilt kabal på de engang...
i7'ene mine synes jeg leverer dårlig i forhold til pris, spesielt når man regner inn nytt HK, minne m.m. På GPU siden har det skjedd mye i det siste. Jeg satset tidlig på 5750 - de kan overklokkes bra, men kjører ikke Milkyway. 12-13 min per wu på Collatz med OC. Juniors 5870 bruker 5 min (uten OC). Det begynner forresten å bli himla varmt nå når gradestokken kryper over 0, jeg tror jeg må slå av noe. Kanskje varmtvannstanken [:))]
Ungelovende
#12 Posted : Saturday, April 02, 2011 10:44:30 AM(UTC)
Ungelovende

Man

Quote:
Det begynner forresten å bli himla varmt nå når gradestokken kryper over 0, jeg tror jeg må slå av noe. Kanskje varmtvannstanken [:))]
Lurer på om det finnes vannkjølingssystem som kan kobles til varmtvannstanken slik at en kan slippe ut varmen via kloakken? [;)]
Roald
#10 Posted : Sunday, October 23, 2011 12:47:01 AM(UTC)
Roald

Man

Originally Posted by: Roald Go to Quoted Post
Det begynner forresten å bli himla varmt nå når gradestokken kryper over 0, jeg tror jeg må slå av noe. Kanskje varmtvannstanken [:))]

Da er tempen ute endelig på vei nedover og jeg kan starte varmtvannstanken igjen!
Årets barmarksfest er dessverre slutt.

Tips til cruncherboks som tåler en sommerdag:
HK: P8H61-M LE / P8H61-M LX
CPU: Xeon E3-1230 Quad Core @3200MHz (8 tråder)
2x4 GB RAM
+ PSU og HD
Denne kan kjøre uten grafikkkort hvis den fjernstyres via f.eks logmein, dvs maks effektforbruk ca 130W?
FYI: Jeg kjører to sånne rigger på en modifisert 500W 85+ PSU.

Pro: Billig CPU og lavt effektforbruk (1609,- / 80W mens 2600 @3400MHz koster 2129,- / 95W) på bestbuy.no
NB! Ikke kjøp E3-1220 som bare har 4 tråder!

waitingForTheMiracle
#13 Posted : Sunday, October 23, 2011 6:09:57 PM(UTC)
waitingForTheMiracle

Rank: Member

Groups: Registered
Man

Takk for tipset. Har vurdert Xeon et par ganger før, men jeg trodde de trengte spesielle serverboard og spesiell RAM og at vanlige CPU-kjølere ikke passer?

Hvis jeg søker på prisjakt.no etter hovedkort som støtter 1155 socket og Xeon får jeg bare en håndfull resultater, de ser ut som serverkort alle sammen.

Men du mener at Xeon kan kjøre på hva som helst av standard forbruker hovedkort? Da passer kanskje vanlige kjølere også?
steinar
#15 Posted : Monday, October 24, 2011 8:33:04 PM(UTC)
steinar

Man

Roald: Måtte du ut av landet for å få tak i en Y-splitter kabel for PSU (Noen som selger i Norge kanskje ?), eller loddet/mekket du noe selv ?. Litt googling og jeg fant denne; http://www.ecrater.com/p/573835...eps-24-pin-power-y-cable. Har bestilt meg en slik CPU og skal ta noen effektmålinger vs 2600K og andre chipset Think

Edit: Får nok ikke CPU før i neste uke, irriterende. Når du først har bestilt noe så skulle det helst ankommet i går Brick wall
Roald
#14 Posted : Thursday, October 27, 2011 11:46:31 PM(UTC)
Roald

Man

Originally Posted by: waitingForTheMiracle Go to Quoted Post
Har vurdert Xeon et par ganger før, men jeg trodde de trengte spesielle serverboard og spesiell RAM og at vanlige CPU-kjølere ikke passer?

Det gjelder ihvertfall ikke Xeon E3-12xx Dancing

Originally Posted by: waitingForTheMiracle Go to Quoted Post
Men du mener at Xeon kan kjøre på hva som helst av standard forbruker hovedkort? Da passer kanskje vanlige kjølere også?

Jeg kjøpte billigste 1155 socket kortet jeg fant for å prøve E3 prosessoren på det. Har nå fire HK med Xeon E3-1230 og std "billigste" RAM.
Jeg kan ikke garantere at E3-12xx CPU'ene funker på alle 1155 kortene, jeg passet på å kjøpe et av de nyere. Kanskje BIOS har litt å si. Hvis HK har BIOS som støtter f.eks. I3 2105 tipper jeg det er ok.
Xeon E3-12xx og medfølgende kjøler passer på 1155 kortet. Jeg bruker den medfølgende, 80W TDP krever ikke mye av kjøleren :-)

Originally Posted by: steinar Go to Quoted Post
Roald: Måtte du ut av landet for å få tak i en Y-splitter kabel for PSU (Noen som selger i Norge kanskje ?), eller loddet/mekket du noe selv ?.

Jeg dro på Biltema og kjøpte noen koblingsplinter http://www.biltema.no/no/Bygg/E...toy/Koblingsplint-2-stk/ Skrujern og avbiter hadde jeg allerede :-)

Originally Posted by: steinar Go to Quoted Post

Den ser jo mye finere ut enn min + at garantien på PSU sikkert gjelder. Det gjør den ikke på min PSU etter modifikasjonen, men i tillegg må man splitte den pluggen som skal ned nær CPU. På mitt HK er den 4 pinner, på en del andre 1155 HK er den 8 pinner.
Jeg tok deler fra diverse havarerte PSU.
steinar
#16 Posted : Tuesday, November 01, 2011 11:49:56 PM(UTC)
steinar

Man

CPU i havn og delvis testet. Roald: Litt usikker på hvordan du gjør dette med å logge deg på via logmein. Jeg får det ikke til ihvertfall, får du opp noe GUI elns ?. Mulig HK jeg har brukt ikke har samme fasiliteter som forhindrer noe sånt du har foretatt deg. Uansett så måtte jeg jo teste med en GPU på dette HK, og da var det ikke noe problem Angel Brukte samme CPU du nevner, men på dette HK http://www.gigabyte.com/product...ct-page.aspx?pid=3783#ov

Update: Suksess på det HK Applause . Det som KAN ha vært problemet her at det var dualboot på den disken (Win og Ubuntu), Win satt til å starte som default. Du må selfølgelig ha GPU installert når du installerer og får alt opp å gå, deretter kan du røske ut den. Roald var ikke så langt unna på efektforbruk Dancing Idle ca 34 watt og 110 watt med YoYo kjørende (På en ikke så altfor ny PSU dette) Testet med Teamviewer, med det var ubrukelig (Alt tregt som sirup)
Ungelovende
#11 Posted : Saturday, November 05, 2011 6:55:44 PM(UTC)
Ungelovende

Man

Originally Posted by: Roald Go to Quoted Post
CPU: Xeon E3-1230 Quad Core @3200MHz (8 tråder)

Her har du en søt boks som tar 8 slike på 3U! Drool
http://nextron.no/main.php3?PI=composeinfo&CID=26856
Users browsing this topic
Guest
Forum Jump  
You cannot post new topics in this forum.
You cannot reply to topics in this forum.
You cannot delete your posts in this forum.
You cannot edit your posts in this forum.
You cannot create polls in this forum.
You cannot vote in polls in this forum.